Overcoming Aggressive Behavior of Bullies Through Gestalt Counseling Approach Empty Chair Technique for Students of Islamic Boarding Schools

Authors

  • Nilas Siti Wulandari Universitas Negeri Padang
  • Netrawati Universitas Negeri Padang
  • Zadrian Ardi Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.58355/qwt.v2i3.73

Keywords:

Gestalt Counseling, Empty Chair Technique, Aggressive Behavior, Bullying, Islamic Boarding School

Abstract

This research aims to review and analyze literature regarding the influence of the Gestalt counseling approach using the empty chair technique in overcoming the aggressive behavior of bullies among boarding school children.  The research method used is literature study by collecting data from various sources, such as journals, books and relevant scientific articles.  The research results show that the empty chair Gestalt counseling approach has the potential to help boarding school children who experience aggressive behavior due to bullying.  This technique helps them to understand their emotions and needs and develop the ability to empathize and communicate with others.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Azizah, N. (2022). PENDEKATAN TEORI GESTALT DENGAN TEKNIK KURSI. 2(2).

Afifah, A. N. N., Rahardjo, S., & Mahardika, N. (2021). Konseling Gestalt Dengan Teknik Kursi Kosong Untuk Meningkatkan Self Esteem Pada Siswa. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 4(1).

Agustin, N. L. (2019). Effectiveness Of Gestalt Counseling Empty Chair Engineering To Minimize Feeling Of Trauma Victims Bullying. Proceeding Humanities: Teacher Training and Education, 1(1), 22-27.

Edelman, M., & Burke, SC (2008). Menciptakan Inisiatif Filantropi untuk Meningkatkan Vitalitas Masyarakat. Laporan Penelitian Umum Staf, No. 12951, Iowa State University, Departemen Ekonomi.

Fadhilah, F., & Netrawati, N. (2022). Analysis of bullying behavior experienced by street children. Counseling & Humanities Review, 2(2), 34–40.

Hanapi, T. F. (2021). Teknik kursi kosong: Terapi Gestalt untuk mengurangi perasaan marah remaja kepada ayah. Procedia : Studi Kasus Dan Intervensi Psikologi, 9(3), 088–093. https://doi.org/10.22219/procedia.v9i3.16327

Hidroar, A. N. N., & Muhid, A. (2022). Efektivitas Teknik Empty Chair Dalam Layanan Bimbingan Konseling Untuk Rehabilitasi Korban Bullyinging. Counseling AS SYAMIL: Jurnal Ilmiah Bimbingan Konseling Islam, 2(1), 21-29.

Iqbal, M. (1983). Konseling Gestalt: Teori dan Praktiknya. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Karneli, Y. (2019). Upaya Guru Bk/Konselor Untuk Menurunkan Perilaku Agresif Siswa Dengan Menggunakan Konseling Kreatif Dalam Bingkai Modifikasi Kognitif Perilaku. Pedagogi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 18(2), 32. https://doi.org/10.24036/fip.100.v18i2.430.000-000

Azizah, N. (2022). PENDEKATAN TEORI GESTALT DENGAN TEKNIK KURSI. 2(2).

Afifah, A. N. N., Rahardjo, S., & Mahardika, N. (2021). Konseling Gestalt Dengan Teknik Kursi Kosong Untuk Meningkatkan Self Esteem Pada Siswa. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 4(1).

Agustin, N. L. (2019). Effectiveness Of Gestalt Counseling Empty Chair Engineering To Minimize Feeling Of Trauma Victims Bullying. Proceeding Humanities: Teacher Training and Education, 1(1), 22-27.

Fadhilah, F., & Netrawati, N. (2022). Analysis of bullying behavior experienced by street children. Counseling & Humanities Review, 2(2), 34–40.

Hanapi, T. F. (2021). Teknik kursi kosong: Terapi Gestalt untuk mengurangi perasaan marah remaja kepada ayah. Procedia : Studi Kasus Dan Intervensi Psikologi, 9(3), 088–093. https://doi.org/10.22219/procedia.v9i3.16327

Hidroar, A. N. N., & Muhid, A. (2022). Efektivitas Teknik Empty Chair Dalam Layanan Bimbingan Konseling Untuk Rehabilitasi Korban Bullyinging. Counseling AS SYAMIL: Jurnal Ilmiah Bimbingan Konseling Islam, 2(1), 21-29.

Karneli, Y. (2019). Upaya Guru Bk/Konselor Untuk Menurunkan Perilaku Agresif Siswa Dengan Menggunakan Konseling Kreatif Dalam Bingkai Modifikasi Kognitif Perilaku. Pedagogi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 18(2), 32. https://doi.org/10.24036/fip.100.v18i2.430.000-000

Lestari, L. M., Baharudin, Y. H., & Dwiyanti, A. N. (2021). Efektivitas Konseling Gestalt Menggunakan Teknik Empty Chair Untuk Meningkatkan Self Esteem Pada Peserta Didik Korban Bullying. Cermin: Jurnal Ilmu Pendidikan, Psikologi, Bimbingan dan Konseling, 2(1), 44-52.

Lestari, R. E. (2021). PENERAPAN TEKNIK KURSI KOSONG UNTUK MENGURANGI PREJUDICE (PRASANGKA BURUK) DALAM LAYANAN KONSELING INDIVIDUAL DI SMP NEGERI 22 KOTA JAMBI (Doctoral dissertation, Universitas Jambi).

Mulyani, M. A. (n.d.). Interpretasi dan Strategi Kesadaran Tubuh sebagai Konsep Memahami ( Individu Interpretation and Body Awareness Strategies ). 51–70.

Pane, B. G. (2021). Eektivitas Teknik Konseling Kursi Kosong Dalam Menangani Remaja Korban Bullying di Desa Sungai Dawu Kecamatan Rengat Barat Provinsi Riau. 1–44.

Prawitasari, I. (2021). Studi kepustakaan penerapan terapi kursi kosong (empty chair) dalam terapi gestalt. Counselle| Journal of Islamic Guidance and Counseling, 1(1), 45-56.

Putra, B. N., Eriska, R., Utami, W., & Ikrom, M. (2021). Efektifitas Teknik Kursi Kosong Untuk Meningkatkan Percaya Diri Remaja Putri Dalam Permasalahan Body Image. MUHAFADZAH, 2(1), 38-42.

Rosidah, S. A. (2022). Penerapan Terapi Gestalt Dalam Mengurangi Tekanan Emosional Pada Yatim Piatu Usia Remaja Di Yayasan Jauharatussalam Cipocok (Doctoral dissertation, UIN SMH BANTEN).

Salmi, S., Hariko, R., & Afdal, A. (2018). Hubungan kontrol diri dengan perilaku bullying siswa. Counsellia: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 8(2), 88. https://doi.org/10.25273/counsellia.v8i2.2693

Sukmawati, I., Neviyarni, N., Karneli, Y., & Netrawati, N. (2019). Penilaian dalam konseling kelompok Gestalt. JPGI (Jurnal Penelitian Guru Indonesia), 4(1), 40. https://doi.org/10.29210/02267jpgi0005

Sulistyowati, H. (2020). Penerapan Teknik Kursi Kosong Untuk Meningkatkan Keterbukaan Siswa Terhadap Orang Tua. Jurnal Konseling Gusjigang, 6(2), 117–128. http://jurnal.umk.ac.id/index.php/gusjigang

Wulandari, T., Syukur, Y., Netrawati, N., & Hariko, R. (2022). Efektivitas konseling kelompok dengan pendekatan cognitive behavior therapy untuk meningkatkan kedisiplinan belajar siswa. 7(2), 376–380.

Yogi, H. (2022). Upaya Meningkatkan Kepercayaan Diri Melalui Layanan Konseling Individual Dengan Teknik Kursi Kosong di SMK Negeri 4 Kota Jambi (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS JAMBI).

Yusuf, A. M. (2016). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif & penelitian gabungan. Prenada Media.

Downloads

Published

2024-08-31

How to Cite

Nilas Siti Wulandari, Netrawati, & Zadrian Ardi. (2024). Overcoming Aggressive Behavior of Bullies Through Gestalt Counseling Approach Empty Chair Technique for Students of Islamic Boarding Schools. Quality : Journal Of Education, Arabic And Islamic Studies, 2(3), 247–253. https://doi.org/10.58355/qwt.v2i3.73

Issue

Section

Articles